Dacă zborul tău a fost anulat sau are întârzieri, ai dreptul, conform legislației europene, la compensații financiare sau chiar obținerea unui loc mai bun fără taxe suplimentare. În acest context este important să îți știi drepturile, pentru a le putea cere companiilor aeriene cu care călătorești compensatia corespunzatoare.
Cui i se aplică Legea 261/2004 privind compensațiile de zbor?
Legea 261/2004 privind zborurile realizate în spațiul european conține niște reguli clare privind persoanele care au dreptul la compensații în cazul anulării sau amânării unui zbor. Astfel, legea se aplică oricărui pasager care:
- pleacă dintr-un aeroport parte a unui stat membru al Uniunii Europene
- pleacă dintr-un aeroport aflat în afara UE, dar care aterizează în UE, iar zborul este operat de o companiei dintr-o țară membră
De asemenea, pentru a primi compensații în cazul anulării/amânării zborului este nevoie să fi confirmat rezervarea și să fi făcut check-in-ul conform indicațiilor de pe bilet sau a recomandărilor companiei aeriene în cauză cu cel puțin 45 minute înainte de ora la care era programat zborul.
Regulile se mai aplică și zborurilor din și spre Elveția (există un acord bilateral între Uniunea Europeană și acestă țară din afara spațiului comunitar).
Cazuri în care nu primești compensații de zbor
Regulile se aplică restricționat (sau nu se aplică deloc) în cazul zborurilor cu discount mare sau dacă ai primit biletul gratuit (există companii low-cost care oferă preț întreg la dus și oferă bilete gratuite dacă te întorci după 1-2 zile, lucru valabil doar în timpul săptămânii). Nici persoanele care călătoresc mult și primesc ocazional bilete gratuite nu beneficiază de compensații.
Vezi mai jos si alte condiții în care nu vei primi compensații:
- dacă ai fost informat cu privire la anularea zborului cu cel puțin două săptămâni înainte de plecare
- dacă ai fost anunțat într-o perioadă cuprinsă între două săptămâni și șapte zile înainte de decolare și ți s-a oferit o opțiune de redirecționare care să plece cu cel mult două ore înainte de ora biletului inițial și să ajungă cu cel mult patru ore după ora de sosire specificată pe primul bilet
- dacă ai fost informat că zborul a fost anulat cu mai puțin de șapte zile înainte de plecare și ai primit o opțiune de redirecționare (cu cel mult o oră mai devreme decât primul zbor și cu cel mult două ore după ora de destinație a primului bilet)
- dacă operatorul de zbor poate demonstra că zborul a fost anulat din motive excepționale care nu ar fi putut fi controlate (de exemplu, cutremure, incendii sau greve de mare amploare)
Ce se întâmplă atunci când zborul a fost anulat?
Atunci când zborul este anulat, pasagerii pot alege între mai multe opțiuni:
- redirecționarea zborului cu urmatorul zbor al companiei; dacă noul avion pleacă de pe un alt aeroport, compania de zbor este obligată să asigure transportul de la un aeroport la altul
- redirecționarea la o dată ulterioară (decisă de comun acord cu pasagerul) cu o posibilă schimbare a locului
- returnarea sumei aferente sau a părții din suma aferentă biletului (în cazul anulării unui zbor parte a unei călătorii mai lungi care implică cel puțin o escală)
În ce condiții se acordă compensații?
Compensațiile financiare au loc în trei cazuri specifice:
- atunci când zborul este mai mic de 1500 km (categoria 1)
- atunci când zborul este cuprins între 1500 și 3500 km (categoria 2)
- atunci când un zbor pleacă dintr-un aeroport european și depășește 3500 km (categoria 3)
Care sunt drepturile tale în cazul amânării zborului?
Atunci când un zbor are amânări, pasagerii ar trebui să primească alimente și băuturi calde/răcoritoare. Acestea sunt oferite gratuit în următoarele cazuri:
- dacă zborul are o întârziere de minim două ore în cazul zborurilor din categoria 1 (mai scurte de 1500 km)
- dacă zborul are o întârziere de minim trei ore în cazul zborurilor din categoria 2 (cuprinse între 1500 și 3500 km)
- dacă zborul are o întârziere de minim patru ore în cazul zborurilor din categoria 3 (ce depășește 3500 km)
De asemenea, dacă redirecționarea implică un avion care va decola a doua zi, poți cere cazarea peste noapte.
În cazul în care amânarea zborului depășește cinci ore, pasagerii au dreptul de a cere banii pe bilet înapoi, precum și un zbor înapoi (dacă sunt pe un aeroport altul decât cel din țara din care au plecat).
Care sunt compensațiile în cazul anulării sau amânării zborului?
Anularea sau amânarea zborului reprezintă timp pierdut. Compensațiile financiare (plătite cash, prin transfer bancar, ordin de plată sau cec bancar) în cazul anulării zborului se împart asa cum aminteam si mai sus în trei categorii:
- zborurile mai mici de 1500 km – 250 euro
- zborurile cuprinse între 1500 și 3500 km – 400 euro
- zborurile mai mari de 3500 km – 600 euro
În cazul în care compania aeriană îți oferă o redirecționare a zborului în condiții mai bune, nu vei plăti o taxă suplimentară, iar dacă primești condiții de zbor sub nivelul celor de la primul bilet (anulat) compania este obligată să îți returneze 30% din sumă (în cazul zborurilor mai scurte de 1500 km), 50% din sumă (în cazul zborurilor cuprinse între 1500 și 3500 km) și 75% sumă (în cazul zborurilor ce depășesc 3500 km). În acestă regulă nu se înscriu teritorii parte a Franței care sunt în afară zonei europene (de exemplu, Insula Guadeloupe din zona Caraibelor, Guiana Franceză, Insula Martinique, Insula Réunion, Polinezia Franceză, insulele franceze din apropierea Antarcticii).
Anularea zborului din cauze excepționale nu obligă compania aeriană să ofere compensații financiare.
Atunci când zborul se amână compania aeriană este obligată să îți ofere, în mod gratuit, alimente și băuturi (cafea și ceai) în funcție de timpul de așteptare, două apeluri telefonice, două faxuri sau două emailuri și cazare și transport pentru 1-2 zile până la soluționarea problemei.
Ce poți face dacă drepturile nu îți sunt respectate?
Primul pas este să trimiți un email companiei aeriene în care să menționezi datele tale, numărul zborului și problema întâmpinată pentru care soliciți compensații. Conform legislației europene, compania aeriană este obligată să îti ofere un răspuns în maxim 30 zile. Dacă nu ai primit răspuns, poți face reclamație la Centrul European al Consumatorilor (ECC cu sediu local în România).
Dacă ți se pare prea complicat să apelezi la compania aeriană poți apela la o firmă care se ocupă de astfel de lucruri în schimbul unui comision (airhelp.com, refund.me și aireclaim.com sunt câteva dintre companiile care au soluționat reclamații din România). Mai mult, dacă anularea sau întârzierea avionului te-a obligat să scoți bani din buzunar pentru cazare la hotel și transport, o posibilă soluție este să dai în judecată compania aeriană (dacă ai o asigurare de călătoria, aceasta va acoperi astfel de incidente).
Zborul cu avionul reprezintă, pentru mulți dintre noi, o modalitate rapidă și sigură de a ajunge în destinațiile de vacanță. Acum știi ce poți face atunci când zborul suferă anulări sau amânări și care îți sunt drepturi atunci când vine vorba de primirea compensațiilor.